Tannsykdommer hos katt

Tannsykdommer hos katter er essensielt uansett alderen til pus. Forskning indikerer at om lag 75% av katter over 2 år opplever ulike former for tannsykdommer, og hos katter over 5 år antas det at nesten alle har tannproblemer. Å oppdage tegn på tannproblemer kan være utfordrende siden de fleste katter ikke viser symptomer, men noen indikasjoner kan være dårlig ånde, endringer i atferd og spisemønster, slik som smuling ved spising, hoderykninger, overdreven vanninntak, eller endret pelsstell.

Plakk og tannstein hos katt

På samme måte som hos mennesker, utvikler tennene til pus et belegg av plakk som over tid kan mineralisere og danne tannstein hos katter. Tannstein er full av bakterier og er ofte årsaken til tannkjøttbetennelse.

Det er mulig å forebygge plakkutvikling hjemme ved å pusse tennene til katten og gi hovedsakelig tørrfôr. Spesielt formulert «tannfôr» kan også bidra. Å pusse tenner hos katten er en viktig del av det daglige stellet. De fleste katter kan lære å akseptere tannpuss, forutsatt at det gjøres forsiktig med god belønning. Bruk av kattetannkrem, som ofte har en god smak for katter, anbefales. Unngå vanlig tannkrem for mennesker da denne inneholder fluor som er giftig for katter.

Tannstein som allerede har dannet seg må fjernes profesjonelt med ultralyd. Hos oss på A-Vet gjennomfører vi grundige munnhuleundersøkelse når du bestiller tid for tannrens. En fullstendig undersøkelse krever narkose da det tillater grundige undersøkelser av munnen og tennene uten ubehag for dyret. Vi overvåker pasientene våre nøye under narkose og overvåker blant annet blodtrykk, hjertefrekvens, temperatur og pust.

Hva skjer når når du leverer katten din hos oss for en tannutredning?

Ved ankomst vil en av våre veterinærer eller dyrepleiere gå gjennom viktig informasjon om katten din, som sykdomshistorikk, faste medikamenter og allergier. Deretter gjennomføres en generell helsesjekk hvor vi vurderer blant annet slimhinner, hjerte og puls. Om alt er bra, vil pus bli tatt med videre til behandling.

Ved tannkontroll med narkose undersøker vi hele munnen, måler lommer i tannkjøttet, vurderer slimhinner, tannkroner og tar røntgenbilder av alle tenner. Tannrøntgen er avgjørende for å avdekke skader eller sykdommer inne i tennene eller under tannkjøttet og kjevebein. Tennene renses grundig ved hjelp av en ultralydscaler og håndinstrumenter før de poleres for å sikre en jevn og glatt overflate.

Alle funn dokumenteres i en tannjournal, og ved behov for videre behandling diskuteres dette med eieren, inkludert en plan og prisoverslag.

Vanlige tannsykdommer hos katter

Tannkjøttbetennelse

Tannstein hos katt kan irritere tannkjøttet og forårsake betennelse, preget av rødhet, hevelse og blødning. Dårlig ånde kan også indikere en tannkjøttbetennelse hos katten, da en slik betennelse ofte innebærer mye bakterier. Disse bakteriene kan spre seg til indre organer og ledd. Derfor er det viktig at pasienten får riktig behandling og oppfølging ved en tannkjøttbetennelse.

Periodontitt/pyrea

Periodontitt er en betennelsesreaksjon i vevet rundt tanna. Periodontium er de strukturene som holder tennene på plass, altså tannkjøttet, ligamentet som fester tannen til kjevebeinet og selve kjevebeinet som tanna sitter i. Periodontitt angriper disse strukturene som holder tannen på plass og ved framtreden sykdom vil tannen til slutt løsne. Risikofaktorer for å utvikle periodontitt er mye tannstein, trang og smal kjeve (spesielt små hunderaser er utsatt), bittfeil, traume osv. Sykdommen deles inn i ulike stadier, og hvert stadie vil kreve ulik behandling. Det er ikke mulig å stoppe sykdommen, men man kan bremse utviklingen ved hjelp av regelmessige tannrenser og forebyggende tannpuss hjemme. I tidlige stadier av sykdommen er dette ofte tilstrekkelig, mens i mer framtreden sykdom hvor mye av kjevebeinet er vekk, må tannen opereres ut/trekkes.
Periodontitt kan være ubehagelig og smertefullt uten at hunden viser noen tegn til at noe er galt. Tennene vil også være ekstra utsatt for å knekke, få tannbyller eller danne fistler opp i nesehulen.

Tannresorpsjon

Tannresorpsjon, tidligere kjent som FORL (forkortet TR), er en vanlig tannlidelse hos katter hvor tennene gradvis brytes ned. Årsaken til denne tilstanden er ikke fullstendig kjent, men vi vet at det forårsaker smerte for katten. Omtrent 30-60% av norske katter blir diagnostisert med denne lidelsen.

Endringene starter i roten av tannen, langt under tannkjøttet. Tidlig diagnose stilles vanligvis ved hjelp av tannrøntgen. I senere stadier av sykdommen kan man også observere forandringer på delen av tannen som er synlig over tannkjøttet.

Behandling av tannresorpsjon involverer ofte fjerning av de affiserte tennene for å lindre smerte assosiert med tilstanden. I noen tilfeller, når roten er forbenet, kan man velge å fjerne den synlige delen av tannen istedenfor. En katt diagnostisert med tannresorpsjon bør få regelmessig oppfølging med grundig tannpuss og hyppige tannkontroller med røntgen for å forebygge eller oppdage nye tilfeller.

Våre priser på generell behandling av tenner finner du her.