Kastrering av hund er ikke uvanlig i mange land. I Norge er kirurgisk kastrering av hunder begrenset av dyrevelferdsloven og tillatt kun under nødvendige helsemessige forhold eller andre særskilte grunner. Vi forteller alt du trenger å vite om prosedyren, fordeler, ulemper og pleie i etterkant.

Hva er kastrering?

Kastrering er en kirurgisk fjerning av reproduktive organer hos dyr, vanligvis hos hunder og katter. Prosedyren varierer avhengig av kjønnet til dyret og kan enten være kastrering (fjerning av testiklene hos hanner) eller ovariehysterektomi (fjerning av eggstokkene og livmoren hos tisper). Kastrering har flere formål og fordeler, inkludert kontroll av dyrepopulasjonen ved å hindre uønsket reproduksjon, redusere risikoen for visse helseproblemer, og påvirke adferd, inkludert aggressivitet og vandring hos hanner.

En brund hund sitter på en eng av blåklokker ute i en skog. Hvordan takle sommerfarer

Hvorfor kan kastrering av hund være nødvendig?

Kastrering av hunder går langt utover bare reproduksjonskontroll; det er et avgjørende inngrep som kan forbedre livskvaliteten til våre pelskledde kamerater på flere måter. Kastrering av hund kan nemlig være nødvendig av medisinske eller bruksmessige årsaker.

Medisinsk kan det være begrunnet ved prostataproblemer, testikkelkreft, diabetes eller ved hyperseksuell atferd. Hyperseksuell atferd manifesterer seg ofte gjennom redusert appetitt, urolighet og konstant forsøk på å oppsøke tisper i løpetid.

Bruksmessig kan kastrering være aktuelt for hunder med spesifikke oppgaver, som for eksempel førerhunder. Uansett årsak bør kastrering kun utføres etter konsultasjon med en veterinær. Du kan booke time for konsultsjon hos A-Vet på knappen under!

Kjemisk kastrasjon

Kjemisk kastrasjon hos hunder har blitt stadig mer populært som et alternativ til kirurgisk kastrasjon. Kjemisk kastrasjon utføres ved å plassere et hormonimplantat under huden på hunden. Dette implantatet har samme hormonelle effekt som kirurgisk kastrering, men virkningen avtar etter omtrent seks måneder. En av de største fordelene ved kjemisk kastrasjon er at det er reversibelt og det gir eiere muligheten til å evaluere hundens atferd før man eventuelt velger kirurgisk kastrering, spesielt når det gjelder hyperseksuell atferd.

Sammenlignet med kirurgisk kastrasjon er den kjemiske metoden mindre belastende. Dette kan redusere stress og restitusjonstid for hunden. I tillegg kan det bidra til å håndtere visse atferdsproblemer, som aggressivitet og territorialitet, uten å fjerne hundens reproduktive organer.

Når er kastrering lovlig?

I Norge er kastrering av hunder kun tillatt når det er nødvendig for individets helse eller velferd, eller ved spesielle grunner. Eksempler på godkjente helsegrunner inkluderer testikkelkreft, livmorbetennelse, og behandling av sykdommer som diabetes hos tisper. Kryptorkide testikler, som er mer utsatt for kreft, kan også fjernes i samsvar med loven.

Kastrering kan forbedre hundens velferd i tilfeller som innbilt svangerskap hos tisper eller overdreven kjønnsdrift hos hannhunder. Dersom uønsket atferd utgjør et reelt problem for eieren eller hunden selv, og ikke kan løses på annen måte, kan det være en «særlig grunn» for kastrering.

For spesielle oppgaver, som for førerhunder, kan kastrering være nødvendig av «andre særlige grunner». Imidlertid er det viktig å merke seg at kastrering kun er effektivt mot problematisk atferd som skyldes kjønnshormoner. Andre årsaker til problematisk atferd, som angst eller usikkerhet, kan ikke nødvendigvis løses ved kastrering.

Behandling av problematisk atferd bør primært være basert på trening, veiledet av fagfolk som veterinærer eller atferdsterapeuter. Kastrering bør kun vurderes etter grundig rådgivning fra fagpersoner, og veterinæren kan kun utføre inngrepet dersom det kan rettferdiggjøres ut fra helse, dyrevelferd eller særlige grunner.

Prosedyren ved kastrering

Kastrering for hanner utføres ved en vanlig prosedyre der testiklene fjernes. Dette forhindrer produksjonen av sædceller og reduserer produksjonen av kjønnshormoner, spesielt testosteron.

Ovariehysterektomi for tisper blir gjort ved en prosedyre som fjerner både eggstokkene og livmoren. Det forhindrer ikke bare tispens evne til å reprodusere, men eliminerer også risikoen for visse reproduktive sykdommer som livmorbetennelse og kreft i eggstokkene.

Det er viktig å merke seg at kastrering er en irreversibel prosedyre, og eiere bør nøye vurdere alle aspekter av denne beslutningen før de bestemmer seg for å kastrere kjæledyret sitt. Vi diskuterer alltid med eiere ved å ta informerte beslutninger basert på dyrets individuelle behov og forhold.

Vil kastreringen gjøre vondt for hunden?

Kastrasjon eller sterilisering er en standardoperasjon, der hunden din vil bli bedøvet for å sikre at den ikke opplever smerte under inngrepet. Du har muligheten til å velge nøkkelhullskirurgi for sterilisering av tispen din. Dette er en mindre belastende metode som kun involverer fjerning av eggstokkene. Denne tilnærmingen reduserer både postoperativ smerte og restitusjonstiden.

Etter operasjonen vil vi administrere smertestillende injeksjoner for å lindre eventuelle ubehag hunden din kan oppleve. Du vil også motta betennelsesdempende og smertestillende medisiner som du kan gi hjemme som en del av etterbehandlingen.

Generelt sett krever hannhunder kun medisiner i løpet av den første dagen etter inngrepet, da operasjonen vanligvis er mindre invasiv for dem. Tisper, derimot, vil trenge medisiner i omtrent 3 dager etter operasjonen for å sikre en rask og smertefri tilfriskning. Ved å velge nøkkelhullskirurgi og følge veterinærens etterbehandlingsråd, kan du bidra til å minimere både smerter og restitusjonstiden for hunden din.

Fordeler med å kastrere en hannuhund

• Forebygging av svulster i testiklene og redusert prostatakreft
  • Redusert risiko for svulster og brokk rundt endetarmsåpningen
  • Kontroll av aggressive impulser
  • Forhindrer at hunden din stikker av på jakt etter en make.
  • Forbedring av uønsket atferd
  • Redusert risiko for brystkreft hos hunner
  • Forebygging av livmor- og eggstokkreft, samt andre infeksjoner
  • Eliminering av risikoen for uønsket svangerskap

Risiko ved kastrering av hund

Atferdsendringer

Mange vurderer kastrering som et alternativ for å regulere hundens atferd, spesielt om den er veldig aggressiv eller urolig. Selv om kastrering kan påvirke hormonelt styrt atferd, er det ikke nødvendigvis slik at kastrerte hunder automatisk blir roligere. Tvert imot kan hunden risikere å bli mer aggressiv, og man vil kunne oppnå bedre resultater ved trening og valg av riktig rase. Eventuelt kan man vurdere kjemisk kastrasjon som et alternativ dersom hunden har store atferdsproblemer og eier har prøvd alt annet. Inngrepet må likevel skje i samråd med veterinær.

Risiko for overvekt

Hundens hormonproduksjon påvirker både appetitt og forbrenning. Når hunden kastreres avtar produksjonen av de hormonene som virker sultdempende, samtidig som forbrenningen av energi blir lavere. En konsekvens av kastrering er derfor ofte overvekt, dersom eier ikke passer på og tilpasser hundens matvaner. Samtidig øker også risikoen for andre livsstilssykdommer som kan følge med overvekt, som for eksempel leddsykdommer. Likevel er det relativt lett å forebygge overvekt etter kastrering ved å velge riktig type og mengde fôr, samt sørge for tilstrekkelig mosjon og aktivitet.

Inkontinens og pelskvalitet

Selv om forekomsten er lav, er det en viss risiko for at hunden kan utvikle inkontinens, altså urinlekkasje, etter kastrering. Dette kan oppstå alt fra 10 måneder til flere år etter selve inngrepet. Noen hunder kan også få endringer i pelsen, hvor særlig mellom- og langhårede raser kan få endringer i underpelsen.

Hvordan ta vare på hunden etter kastrering

Etter at hunden er blitt kastrert er det viktig med postoperativ pleie. Vanligvis kan hunden dra hjem samme dag som operasjonen, og får med seg en resept på smertestillende som kan tas de første dagene. Hunden bør ikke være alene hjemme rett etter inngrepet, da den kan være litt sløve etter narkosen. I etterkant av kastreringen vil hunden ha et sår med sting som kan tas ut etter 10 – 12 dager. Noen sår blir sydd med sting som forsvinner av seg selv, og trenger da ikke å tas ut. Mens såret gror er det viktig at hunden bruker krage for ikke å slikke på eller rive ut stingene, og de fleste hunder blir fort vant til kragen. De første 14 dagene er det også lurt å begrense aktivitet for ikke å belaste operasjonssåret for mye, og alle lufteturer bør forgå i bånd.

Kastrering av hund pris

For de som ønsker informasjon om kastrering av hund eller priser, kan enkelt ta kontakt med oss for et prisoverslag og ytterligere informasjon. Vurder nøye før du tar beslutningen, og sørg for å ta hensyn til hundens individuelle behov og helse.