Kennelhoste er et samlebegrep for luftveisinfeksjoner hos hunder, som kan komme av flere ulike virus og bakterier. Sykdommen er har fått navnet kennelhoste, nettopp fordi den ofte forekommer hos hunder som er tett på andre hunder. Den vanligste årsaken til luftveisinfeksjon er hundens parainfluensavirus type 2 (CPiV-2) og hundens respiratoriske koronavirus (CRCoV).

Symptomer på kennelhoste

Symptomene på kennelhoste kan minne mye om typiske forkjølelsessymptomer hos oss mennesker, og viser seg ofte i form av tørrhoste, slimhoste og slapphet. Hosten kommer gjerne i forbindelse med aktivitet og kan høres voldsom, høylytt og bjeffende ut. Det kan høres ut som hunden har fått noe i halsen, og enkelte ganger kan hosten bli så voldsom at hunden brekker seg og kaster opp slim.

Hunden kan også få feber, men klarer seg stort sett uten særlig redusert allmenntilstand. Symptomene kan imidlertid variere avhengig av hvilke virus og bakterier hunden er smittet av, og dersom bakterien Bordetella bronchiseptica er involvert.

Golden retriever valp med kennelhoste som blunker.

Hvordan smitter det?

Kennelhoste smitter via dråpesmitte. Altså kan hunder bli smittet av andre hunder, på samme måte som vi kan bli syke av å omgås andre syke mennesker. Derfor er smittetrykket høyest blant hunder som ofte i nærkontakt med hverandre, som for eksempel på utstillinger, kennel og konkurranse. Smittestoffene kan også overleve på gjenstander og overflater, og dermed spre seg indirekte gjennom for eksempel utstyr.

Hunder som er blitt friske eller som er symptomfrie, kan også være smittsomme. Inkubasjonstiden, altså tiden fra hunden blir smittet til sykdommen slår ut, er som regel på mellom 4 og 10 dager. Kennelhoste er ikke smittsomt for andre dyreslag eller mennesker, men i ytterst få tilfeller kan sykdommen overføres til både katter og mennesker via Bordetella bronchiseptica-bakterien.

Behandling og råd for smittede hunder

Så, hvordan skal man forholde seg dersom man mistenker at hunden har en luftveisinfeksjon? På mange måter er rådene de samme som når vi mennesker blir syke.

Kennelhoste er sjelden farlig for friske hunder, men vi anbefaler å kontakte veterinær dersom hunden din utvikler hoste, spesielt om den har et nedsatt immunforsvar. For å unngå å smitte andre hunder bør man avtale tid på forhånd hvis hunden skal inn for en fysisk undersøkelse, slik at den ikke er i kontakt med andre hunder på venterommet. På generelt grunnlag bør hostende hunder isoleres fra andre hunder i 2 uker fra symptomene oppstår. Dersom hunden er frisk og hosten har avtatt kan den som regel hilse på andre hunder igjen etter de 2 ukene.

Når vi får inn en hostende hund hos oss foretar vi en klinisk undersøkelse for å sikre at hosten ikke skyldes lungebetennelse eller en annen sykdom. Så lenge det ikke dreier seg om en alvorlig infeksjon er det som regel ikke behov for medisinsk behandling. Eventuelt kan hunden få antiinflammatorisk medisin for å lindre irritasjon i svelget. Viser din venn symptomer på kennelhoste? Book time for undersøkelse hos vår klinikk i Larvik her!

Vi anbefaler også å følge disse tipsene for å lette symptomer og ubehag:

• Hold hunden i ro og unngå anstrengende aktivitet fram til hosten avtar.
  • Dersom dere bruker halsbånd til vanlig er det lurt å bytte til en sele for å unngå press på luftrøret.
  • Unngå trekk og varm, tørr luft – dette kan forverre hostingen.
  • Bløt gjerne opp fôret dersom hunden hoster kraftig.

Forebygge kennelhoste

Med tanke på at kennelhoste er svært smittsomt, er vaksinasjon det mest effektive forebyggende tiltaket man kan gjøre. Vi anbefaler kennelhoste-vaksinen til alle hunder i Norge. Vaksinen gir beskyttelse både mot smittestoffer fra parainfluensavirus, og Bordetella bronchiseptica-bakterien. Hunden er likevel ikke 100% beskyttet ved vaksinering, og kan fortsatt bli smittet av kennelhoste. Vaksinerte hunder opplever imidlertid mye mildere symptomer, og er bedre beskyttet mot alvorlig infeksjon og lungebetennelse.

Flere blogginnlegg

Elisabeth er veterinær og autorisert øyelyser med spesialisering innen øyekirurgi, samt videreutdanning innen indremedisin, generell kirurgi, oral kirurgi og ultralyd fra European School for Advanced Veterinary Studies i Toulouse.