Katt med blå øyne

Har katten min smerter?

Lær deg kattens ansiktsgrimaser ved smerte eller ubehag!

Det er mange eiere som naturlig nok lurer på om katten deres har smerter når den blir syk. Det er i utgangspunktet ikke så lett å vurdere fordi katten prøver instinktivt å undertrykke smerte. I denne bloggen vil jeg forsøke å forklare deg hvordan vi vurderer smertegraden til katten din på klinikken ved blant annet hjelp av ansiktsgrimaser.

Smertegraden kan vurderes på en rask og enkel måte ved å sjekke 5 ulike ansiktsgrimaser som endrer seg ved smertepåvirkning. Vi ser på ører, øyne, snute, følehorn og hodeholdning. Vi bruker en score fra 0 til 2 der 0 er normal grimase, 1 er moderat endret grimase og 2 er uttalt endret grimase.

Katters ansiktsgrimaser. smerte

1.1 Øre står rett opp og litt framover, score 0
1.2 Øre ligger halvveis utover, score 1
1.3 Øre ligger flatt, score 2

Skala over katters ansiktsuttrykk

V. 1 Øye er helt rundt, score 0
V. 2 Øye er halvveis lukket, score 1
V. 3 Øyet er lukket, score 2

VII. 1 Snutetensjonen er avslappet, score 0
VII. 2 Snuten strekker seg litt, score 1
VII. 3 Snuten strekker seg mye, score 2

II.1 Følehorn -posisjonen er normal- følehornene henger ned
II.2 Følehornene står mer rett ut
II.3 Følehornene bøyes nærmest oppover

1. Hodet holdes høyt over skulderhøyde
2. Hodet holdes like under skulderhøyde
3. Hodet holdes flatt langt under skulderhøyde

Dersom summen av score er mer enn 4, mener vi at katten din har smerter og vi bør vurdere smertestillende behandling.

Er du i tvil? Dette krever litt øving. Gå på nettstedet grimacescale.com. Der er det treningsmuligheter.

+ posts

Elisabeth er veterinær og autorisert øyelyser med spesialisering innen øyekirurgi, samt videreutdanning innen indremedisin, generell kirurgi, oral kirurgi og ultralyd fra European School for Advanced Veterinary Studies i Toulouse.

Elisabeth Bjørnestad